De lancering van ChatGPT-4o heeft me flink aan het denken gezet. Wat kan je er allemaal mee? Wat kan je er (nog) niet mee? Ik ben verschillende use cases gaan bedenken. Eén daarvan is verhalen voorlezen aan kinderen. In dit artikel verken ik verschillende use cases waarin ChatGPT 4o zijn/haar stem gebruikt om kinderen te vermaken en voor te lezen. Eerder bekeek ik al de mogelijkheden op taalgebied en in het onderwijs.
Bedtijdverhalen met een persoonlijk tintje
Stel je voor: het is bedtijd en je kind ligt in bed, klaar voor een verhaaltje. In plaats van een standaard boek of een repetitief sprekend speeltje, kun je nu ChatGPT 4o gebruiken. Je kan aan de chatbot een leuk verhaal vragen met een persoonlijk tintje, bijvoorbeeld met de naam van je kind of van je huisdier. Je kan dit verhaal ook al samen met ChatGPT voorbereiden, zodat je zeker weet dat het een leuk verhaal is geworden. Na het voorbereiden vraag je aan in de ChatGPT-4o app of het verhaal voorgelezen kan worden.
Interactieve bedtijdverhalen
ChatGPT 4o kan niet alleen verhalen vertellen, maar ook vragen stellen en reageren op de antwoorden van je kind. Hierdoor ontstaat een interactieve ervaring waarin je kind deelneemt aan het verhaal. Dit maakt het verhaaltje niet alleen leuker, maar ook leerzamer, omdat kinderen actief betrokken zijn bij de inhoud. Vraag aan de chatbot bijvoorbeeld:
Magisch bos met dieren
"Vertel een verhaal over een kind genaamd [naam van je kind] dat een magisch bos ontdekt. Laat het kind een vriendje maken, zoals een pratende eekhoorn of een vrolijke vogel. Vraag eenvoudig aan het kind welke kleur de eekhoorn of vogel heeft en reageer op hun antwoord door het verhaal aan te passen."
Ruimtereis
"Vertel een verhaal over een kind genaamd [naam van je kind] dat met een raket naar de maan reist. Onderweg zien ze sterren en een vrolijke maanman. Vraag aan het kind of ze graag een ster of de maanman willen ontmoeten en reageer op hun keuze door het verhaal verder te vertellen."
Praten met dieren
"Vertel een verhaal over een kind genaamd [naam van je kind] dat een koninkrijk vol pratende dieren ontdekt. Vraag het kind of ze een leeuw, een olifant, of een konijn willen ontmoeten en vertel verder op basis van hun antwoord. Laat het dier dan iets grappigs of leuks doen."
Gebruik van knuffels
Een knuffel die praat met behulp van ChatGPT 4o kan de ervaring nog specialer maken. In plaats van een knuffel die steeds dezelfde zin herhaalt, kan deze nu echte gesprekken voeren met je kind. De knuffel kan reageren op vragen, grapjes maken en zelfs kalmerende woorden spreken als je kind moeite heeft met slapen. Je kan dit – net zoals bij de eerste voorbeelden – voorbereiden. De uitvoering is heel simpel: pak een telefoon, download de gratis ChatGPT 4o app en stop deze in een knuffel!
Prompt 1: Vrolijke gesprekjes met de knuffel
"Laat de knuffel beginnen met een vrolijke begroeting, zoals 'Hallo [naam van je kind], hoe was je dag vandaag?' Reageer op de antwoorden van het kind met oprechte interesse en stel eenvoudige vragen zoals 'Wat vond je het leukst vandaag?' of 'Wil je me een geheim vertellen?' Sluit het gesprek af met iets liefs, zoals 'Je bent geweldig, weet je dat?'"
Prompt 2: Grapjes en lachen met de knuffel
"Laat de knuffel beginnen met een grappige opmerking of een eenvoudig grapje, zoals 'Waarom kunnen vissen zo goed muziek maken? Omdat ze hun eigen schaal gebruiken!' Vraag daarna aan het kind 'Wil je nog een grapje horen?' en vertel een ander eenvoudig grapje als ze ja zeggen. Zorg ervoor dat de knuffel vrolijk lacht na elk grapje."
Prompt 3: Kalmerende woorden voor het slapen gaan
"Laat de knuffel beginnen met een rustige, kalmerende stem en zeg iets als 'Hallo [naam van je kind], ik ben hier om je te helpen ontspannen voor het slapengaan.' Vraag aan het kind 'Wil je dat ik een verhaaltje vertel of een liedje zing?' Reageer op hun keuze door een kort, kalm verhaaltje te vertellen of een zacht slaapliedje te zingen.
Leren door spel
Kinderen leren het best door te spelen. Educatief speelgoed dat gebruikmaakt van ChatGPT 4o kan kinderen op een leuke en boeiende manier kennis laten maken met letters en woorden. Het speelgoed kan bijvoorbeeld letters benoemen en kinderen aanmoedigen om ze na te zeggen, waarbij het direct feedback geeft. Dit interactieve leren helpt kinderen hun taalvaardigheden te ontwikkelen.
Prompt 1: Leren van letters
"Laat het speelgoed beginnen met het benoemen van een letter, zoals 'Dit is de letter A. Kun jij de letter A zeggen?' Wacht op de reactie van het kind en geef daarna positieve feedback, zoals 'Goed gedaan! A is voor appel. Kun je een woord bedenken dat met A begint?' Reageer op hun antwoord en moedig aan met 'Geweldig, dat klopt!' of 'Probeer nog een keer, je kunt het!'"
Prompt 2: Woordspelletje
"Laat het speelgoed beginnen met een eenvoudig woordspelletje, zoals 'Ik ga een woord zeggen, en jij moet de eerste letter van dat woord zeggen. Klaar? Het woord is bal.' Wacht op het antwoord van het kind en reageer met 'Ja, de eerste letter is B! Laten we nog een proberen: het woord is kat.' Blijf het spel herhalen met verschillende woorden en geef telkens positieve feedback."